TEL: 85/715 60 73

1. Warstwy kauczuku syntetycznego, bardzo szczelnego na powietrze. Warstwa ta znajdzie się wewnątrz opony i spełni rolę dętki.

2. Warstwa szkieletu.  Szkielet ten jest złożony z cienkich drutów i tkanin ułożonych w proste łuki i sklejone kauczukiem. Druty te są kluczowym elementem konstrukcji opony, które dadzą mu wytrzymałość na ciśnienie. W tej warstwie opony samochodowej, znajduje się około 1400 drutów, z których każdy ma wytrzymałość 15 kg.Opony

3. Wypełnienie strefy niskiej. Jego rolą jest przenoszenie momentu obrotowego silnika i hamowania z felgi w kierunku powierzchni styku z podłożem.

4. Obejmy służą do zaciśnięcia opony na feldze. Mogą one wytrzymywać do 1800 kg bez ryzyka zerwania.


5. Powierzchnie boczne z miękkiej gumy, która zabezpiecza oponę przed uderzeniami, które mogłyby uszkodzić szkielet, na przykład przy wjeżdżaniu na krawężniki. Twarda guma zapewnia połączenie opony z felgą.

6. Warstwy szczytowe.
Zbrojone stalowymi drutami bardzo cienkimi ale bardzo wytrzymałymi, są skrzyżowane skośnie i naklejone jedna na drugiej. Skrzyżowanie ich z drutami szkieletu tworzy nieodkształcalne trójkąty. Tak zwana triangulacja to dyspozycja zapewniająca usztywnienie szczytu :

    muszą być być wystarczająco sztywne w kierunku obwodowym opony, aby się nie rozciągać pod wpływem siły odśrodkowej, aby średnica opony była zawsze opanowana, niezależnie od warunków użytkowania.
    muszą być również wystarczająco wytrzymałe w kierunku poprzecznym, aby wytrzymywać siły znoszenia. Ale równocześnie muszą być giętkie w kierunku pionowym, aby łatwo pokonywać przeszkody.

Aby otrzymać te warstwy, należy skleić stal z gumą. Trudny do uzyskania, dokładny styk pomiędzy tymi materiałami o różnych własnościach jest niezbędny.

Powierzchnia jezdna jest ułożona na warstwach szczytowych.
Ta część opony, na której zostanie ułożony bieżnik, będzie w kontakcie z drogą. W powierzchni styku z podłożem, powierzchnia jezdna musi wytrzymywać bardzo duże obciążenia. Mieszanka, z której jest złożona musi być przyczepna do każdego typu nawierzchni, być odporna na zużycie, ścieranie i musi się słabo rozgrzewać.

Źródło: Michelin Polska S.A.

Najczęściej zadawane pytania

Kiedy należy wymienić opony na nowe?

Bezwzględnie należy wymienić opony na nowe w następujących przypadkach:
– bieżnik ma 1.6mm głębokości
– nastąpiło nierównomierne zużycie opony spowodowane złą zbierznością w pojeździe lub opona została „przyhamowana”
– opony nie są zgodne z zaleceniami dotyczącymi wyposażenia pojazdu
– występują guzy, pęknięcia lub zniekształcenia mogące wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy
– opona nosi znaki starzenia lub ma ponad 10 lat

Czy naprawianie opon jest bezpieczne?

Można naprawiać opony ale tylko w przypadku przebicia bieżnika. Nie należy naprawiać opon z uszkodzeniami bocznymi lub przeciętych gdyż grozi to rozwulkanizowaniem opony podczas jazdy

Kiedy należy zmieniać opony na zimowe/letnie ?

Za graniczną temperaturę uważa się 7°C, poniżej tej temperatury mieszanka gumowa opony letniej twardnieje do takiego stopnia, hę traci swoje właściwości trakcyjne.

Czy można zakładać opony zimowe tylko na jedną oś?

Nie powinno się zakładać tylko 2 opon zimowych, ponieważ powoduje to diametralne różnice w trakcji pomiędzy osią na której są opony zimowe a osią z oponami letnimi

Czy zakładanie używanych opon jest bezpieczne ?

Nie zalecamy kupowania używanych opon, chyba że pochodzą z pewnego źródła i znamy ich historię. Importowane używane opony sprzedawane na naszym rynku najczęściej pochodzą z samochodów powypadkowych, są to parowane lub kompletowane pojedyncze sztuki pochodzące z różnych samochodów i o różnym stopniu zużycia.

Czy opony należy przechowywać w specjalny sposób ?

Opony należy przechowywać w suchym miejscu, bez bezpośredniego dostępu światła słonecznego, z dala od silnych źródeł ciepła