TEL: 85/715 60 73

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w całym samochodzie. Od jego sprawności zależy bezpieczeństwo jazdy nie tylko dla nas, ale również innych użytkowników dróg. Dlatego bardzo ważny jest prawidłowy dobór elementów układu hamulcowego oraz jego serwisowanie.

O czym należy pamiętać?

Na nic nam się nie przyda silny i dynamiczny silnik ani komfortowe wnętrze samochodu jeśli jego układ hamulcowy nie będzie działał jak należy. Bez sprawnych i efektywnych hamulców rozpoczęcie jakiekolwiek podróży staje się zwyczajnie niemożliwe dlatego bezwzględnie wymagają one naszej szczególnej uwagi.

Wymiana klocków:

Klocki hamulcowe zużywają się szybciej niż tarcze i dlatego nie zawsze jest konieczność wymiany obu tych elementów jednocześnie. Jednak z racji tego, że ściśle ze sobą współpracują ich wybór nie może być przypadkowy.

Na rynku części zamiennych wybór klocków jest duży, ale ze względu na ważne zadania, jakie spełniają, nie powinno się na nich oszczędzać .W nowych kompletach klocków hamulcowych pochodzących od renomowanych producentów mogą znajdować się także specjalne zestawy montażowe zawierające - w zależności od budowy konkretnego systemu - sprężyny, jednorazowe śruby, trzpienie i kołki mocujące czy też wskaźniki zużycia. Doświadczeni mechanicy wiedzą, że nawet jeśli stare elementy wyglądają na niezniszczone, to z powodu korozji, przegrzania, zmęczenia materiału mogą być niesprawne i dlatego powinno się je bezwzględnie wymienić. Bardzo ważną zasadą jest również konieczność wymieniania klocków i tarcz parami na jednej osi, co pozwala na równomierne ich zużywanie się i rozkład sił hamowania.
Tanie produkty bez stosownych certyfikatów nie będą zapewniały odpowiedniej skuteczność hamowania ani żywotności. Zgodnie z prawem, wszystkie klocki powinny obecnie posiadać homologację ECE R90 określającą standardy jakościowe. Oznaczenie o certyfikacji powinno znajdować się na opakowaniu oraz na tylnej części klocka. Norma ta nie jest jednak zbyt surowa i jeśli jeździmy pojazdem z mocnym silnikiem i często podróżujemy autostradami, powinniśmy w pierwszej kolejności wybierać produkty renomowanych marek z grupy premium.
Innym istotnym kryterium wyboru klocków jest dopasowanie do tarcz hamulcowych. Zbyt miękkie klocki zamontowane do tarcz wyprodukowanych z twardych stopów mogą spowodować znaczne obniżenie efektywności hamowania oraz ich szybsze zużycie. Złe dopasowanie może również wywoływać nieprzyjemne piski. Te różnice jeszcze bardziej dają o sobie znać, gdy tarcze wykonane są z niestandardowych materiałów np. przeznaczone do jazdy sportowej i wyczynowej. Aby uniknąć takich zjawisk, najlepiej montować oba elementy układu jednej marki. Dobrej jakości klocki posiadają specjalną warstwę pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym, która tłumi drgania (prawie wszystkie produkty premium mają takie rozwiązanie) oraz wzmacnia dodatkowo połączenia pomiędzy płytką a okładziną.
Przy trafnym zakupie części zamiennych najczęściej z pomocą przychodzi nam numer VIN producenta pojazdu. W przypadku klocków hamulcowym nieodzowna może się także okazać informacja, jaki konkretnie system hamulcowy zastosowany jest w naszym samochodzie. Może być tak, że w obrębie jednego modelu występują różne systemy, do których pasują zupełnie różne klocki.

Tarcze hamulcowe

Każdorazowo, podczas wymiany klocków należy się przyjrzeć, w jakim stanie są tarcze hamulcowe. Dopuszczalne są niewielkie rowki obwodowe, ale już różne jej grubości na jednej średnicy powinny być wyrównane . Tarcze powinny być również przeszlifowane, gdy skorodują na powierzchni ciernej. Absolutnie niedopuszczalne są uszkodzenia w postaci pęknięć, wyszczerbień czy wybrzuszeń. Należy pamiętać, że faktyczny stan techniczny tarczy powinien być oceniony przez doświadczonego mechanika, który zadecyduje o jej wymianie bądź możliwości dalszego używania. Zużyte i uszkodzone tarcze nigdy nie będą dobrze współpracowały z klockami. Z pewnością bezpieczniej jest wymienić elementy układu hamulcowego o jeden raz za dużo, niż stracić możliwość wyhamowania samochodu w przypadku tej jednej decydującej o naszym zdrowi i życiu najważniejszej sytuacji..

Dotarcie po wymianie

Każdorazowo, bezpośrednio po wymianie klocków czy tarcz nie wolno szarżować samochodem. Elementy te muszą się ze sobą dotrzeć i optymalnie dopasować, aby uzyskały wymaganą efektywność działania. Dlatego po wyjeździe z serwisu przez kilkadziesiąt kilometrów należy jeździć wolniej i delikatnie hamować, aby nie okazało się, że zabrakło nam kawałka drogi do bezpiecznego zatrzymania samochodu.

 


Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn hamulcowy?
Badania wykazują, że siedemdziesiąt procent pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy, a to oznacza obniżenie jego temperatury wrzenia i utratę właściwości antykorozyjnych. Płyn hamulcowy to ciecz silnie higroskopijna, chłonąca wilgoć. W sytuacji, gdy zawartość wody w płynie hamulcowym przekracza pewien procent, jakość działania hamulców spada, gdyż zawarta w gorącym płynie hamulcowym woda powoduje powstawanie korków parowych. Dlatego przynajmniej raz na 10 000 km należy sprawdzać jakość płynu hamulcowego, a także jego poziom w zbiorniczku na pompie hamulcowej. Płyn powinien być wymieniany co 40 000 km lub co 2 lata.

Jak jest żywotność klocków hamulcowych i jak je kontrolować?

Zależy ona od sposobu jazdy i tego, czy częściej poruszamy się po mieście (częste używanie hamulców) czy w trasie. Mocno zużyte klocki powodują zmniejszenie skuteczności działania układu hamulcowego oraz prowadzą do zniszczenia powierzchni tarcz hamulcowych. Należy kontrolować stan klocków hamulcowych przy okazji każdego przeglądu oraz zwracać uwagę na wszelkie niesprawności układu hamulcowego takie, jak pogorszenie skuteczności, odgłos tarcia przy hamowaniu, pulsowanie pedału hamulca czy wibracje koła kierownicy podczas hamowania.