Przegląd pojazdu przed podróżą
Wyjątkowo dokładnie należy sprawdzić samochód przed wakacyjna podróżą - szczególnie taką, która liczy kilka tysięcy kilometrów. To ważne tym bardziej, że od przeglądu po zimie minęło już sporo czasu . Lepiej więc zabezpieczyć się przed niespodziewaną awarią w podróży
Kontrola płynów eksploatacyjnych
Podstawowe czynności kierowca może sprawdzić sam. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na poziom płynów eksploatacyjnych, takich jak: *chłodniczy *do spryskiwaczy * hamulcowy *wspomagani * olej silnikowy – należy sprawdzać regularnie Bez trudu powinniśmy sprawdzić, czy konieczna jest ewentualna dolewka.
Co to jest geometria kół i jak się ją ustawia?
Olej z filtrem oleju należy wymieniać zgodnie z terminem wskazania obsługi. Zazwyczaj należy to zrobić raz w roku lub po przejechaniu 10-20 tysięcy km. Powinno zastosować się taki olej jaki zaleca producent silnika.
Ważne jest aby zwrócić uwagę na normy lepkościowe ( SAE,W ) oraz jakościowe ( ACEA, API). Poziom oleju należy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą.
Nasz serwis fachowo doradzi i dobierze olej silnikowy oraz sprawdzi wartość pozostałych płynów eksploatacyjnych.
Na rynku oponiarskim w sprzedaży znajduje się kilka rodzajów bieżnika, poniżej kilka przykładów :
SYMETRYCZNY
Wygląd bieżnika opony nie ma związku z kierunkiem jazdy oraz jej montażem.
KIERUNKOWY
Rzeźba bieżnika i strzałka na boku opony wskazują na kierunek toczenia koła oraz montaż opony.
ASYMETRYCZNY
Prawa i lewa strona opony różnią się od siebie, na bokach znajdują się informacje o sposobie zamontowania na samochód INSAID ( wewnątrz ) OUTSAID ( na zewnątrz ).
1. Warstwy kauczuku syntetycznego, bardzo szczelnego na powietrze. Warstwa ta znajdzie się wewnątrz opony i spełni rolę dętki.
2. Warstwa szkieletu. Szkielet ten jest złożony z cienkich drutów i tkanin ułożonych w proste łuki i sklejone kauczukiem. Druty te są kluczowym elementem konstrukcji opony, które dadzą mu wytrzymałość na ciśnienie. W tej warstwie opony samochodowej, znajduje się około 1400 drutów, z których każdy ma wytrzymałość 15 kg.
3. Wypełnienie strefy niskiej. Jego rolą jest przenoszenie momentu obrotowego silnika i hamowania z felgi w kierunku powierzchni styku z podłożem.
Amortyzatory należałoby nazywać poprawnie zgodnie z ich zadaniem tłumikami drgań.
Działanie sprawnych amortyzatorów:
bezpieczeństwo jazdy:
- koła nie skaczą na zwykłej nawierzchni
- pojazd nie zarzuca przy hamowaniu
- brak poślizgu na zakrętach z powodu zbyt małej stabilności toru jazd
komfort jazdy:
- brak kołysania się karoserii po przejechaniu nierówności
- brak rozkołysania pojazdu na występujących kolejno nierównościach
- brak przechylania karoserii do tyłu przy mocnym przyspieszaniu i do przodu przy mocnym hamowaniu
Sposób działania amortyzatora drgań:
Podczas pokonywania nierówności uderzenie przejmowane jest przez zawieszenie ( resorowanie ). Zapobiega ono temu, aby resorowana masa nie maiła kontaktu z nieresorowaną masą.
Ściśnięte sprężyny dążą do rozepchnięcia masy resorowanej i nieresorowanej. Amortyzatory tłumią drgania powstające\ między osią a karoserią.
Strona 2 z 2