TEL: 85/715 60 73

Układ chłodzenia ma za zadanie odbierać nadmiar ciepła z silnika zapobiegając jego przegrzaniu. Ciepło przenosi płyn chłodniczy krążący w układzie. Układ chłodzenia zawiera także: chłodnicę, pompę cieczy chłodzącej, termostat, czujnik temperatury oraz termowłącznik wentylatora chłodnicy.
Poza chłodzeniem silnika układ chłodniczy zapewnia przepływ gorącej cieczy przez nagrzewnicę umieszczoną w systemie nawiewu powietrza, umożliwiając ogrzanie wnętrza samochodu.

Z uwagi na wielorakość funkcji pełnionych przez układ chłodzenia nie można lekceważyć jego usterek. Niezależnie od tego, czy jest to zacięty termostat, niesprawny czujnik czy drobny wyciek płynu, usterka powinna być niezwłocznie usunięta.

Nie zapomnij o okresowej wymianie płynu chłodzącego, gdyż jego rolą jest także smarowanie pompy oraz chronienie wnętrza układu chłodzenia przez korozją i kamieniem kotłowym. Płyn chłodniczy o niewłaściwym stężeniu może w zimie zamarznąć i spowodować rozsadzenie bloku silnika powodując jego zniszczenie.

Wymianę płynu zaleca się przeprowadzać co 100 tysięcy kilometrów lub co 2 lata.

Amortyzator €“ odpowiedzialny jest za stabilne pokonywanie przez samochód nierówności, kiedy podczas jazdy auto nadmiernie się kołysze i czujemy, że niepewnie trzyma się drogi przyszła pora na jego wymianę.

Sworzeń wahacza  podzespół łączący wahacz ze zwrotnicą, nie lubi nierówności na długim odcinku drogi zarówno przy jeździe na wprost jak i w zakrętach.

Łącznik stabilizatora negatywny wpływ na jego stan ma jazda po dziurach w czasie pokonywania zakrętów i podczas zawracania.

Końcówka drążka kierowniczego €“ łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą, zużywa się gdy wjeżdżamy w dziury przy pokonywaniu zakrętów.

Wahacz  podzespół zawierający najczęściej gumowe tulejki i sworznie. Jeśli nie są wprasowane przez producenta na stałe podlegają wymianie, w przeciwnym wypadku trzeba wymienić kompletny wahacz.

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w całym samochodzie. Od jego sprawności zależy bezpieczeństwo jazdy nie tylko dla nas, ale również innych użytkowników dróg. Dlatego bardzo ważny jest prawidłowy dobór elementów układu hamulcowego oraz jego serwisowanie.

O czym należy pamiętać?

Na nic nam się nie przyda silny i dynamiczny silnik ani komfortowe wnętrze samochodu jeśli jego układ hamulcowy nie będzie działał jak należy. Bez sprawnych i efektywnych hamulców rozpoczęcie jakiekolwiek podróży staje się zwyczajnie niemożliwe dlatego bezwzględnie wymagają one naszej szczególnej uwagi.

Wymiana klocków:

Klocki hamulcowe zużywają się szybciej niż tarcze i dlatego nie zawsze jest konieczność wymiany obu tych elementów jednocześnie. Jednak z racji tego, że ściśle ze sobą współpracują ich wybór nie może być przypadkowy.

Czytaj więcej...

 najlepiej wykonywanego raz w roku, najrzadziej co dwa lata. 

Do serwisowania klimatyzacji potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Rutynowy przegląd polega na podłączeniu układu do specjalnego urządzenia, które odsysa stary czynnik, następnie sprawdza szczelność i jeśli test przebiegnie pozytywnie napełnia układ świeżym czynnikiem i olejem. Cała operacja trwa niewiele ponad 30 minut. 

W prawidłowo działającej klimatyzacji temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów powinna wynosić od 5 do 8 st. C. Pomiar należy wykonywać po kilku lub nawet kilkunastu minutach od włączenia, aby kanały wentylacyjne były odpowiednio schłodzone. 

Bardzo ważną funkcję w układzie A/C pełni osuszacz, którego zadaniem jest pochłanianie wilgoci z układu. Powinno się go wymieniać po każdym rozszczelnieniu lub usterce sprężarki, a w prawidłowo działającym układzie co dwa, trzy lata. Warto także regularnie wymienić filtr pyłkowy, który ma duży wpływ na wentylację kabiny.

Kontroli klimatyzacji należy także dokonywać każdorazowo po zakupie używanego auta.

Zawieszenie samochodu to układ kilku połączonych ze sobą części, które wzajemnie ze sobą współpracują. Uszkodzony układ zawieszenia daje znać o sobie przez wyraźnie gorsze prowadzenie i różne nieprzyjemne stuki z okolic kół. Zużycie amortyzatorów objawia się nadmiernym kołysaniem samochodu na nierównościach (pływanie) i zbyt dużym przechylaniem karoserii podczas pokonywania zakrętów. Po zimie, gdy na drogach jest pełno dziur elementy zawieszenia odpowiedzialne za tłumienie nierówności są bardziej podatne na uszkodzenia.

Wiele podzespołów zawieszenia np. tuleje są wykonane z gumy, która niestety niezbyt dobrze znosi niskie zimowe temperatury oraz wszechobecną sól.

Układy wydechowe pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Temperatura gazów spalinowych opuszczających silnik przekracza 1000 stopni, podczas gdy od zewnątrz rury prowadzące spaliny i tłumiki stykają się z powietrzem, wodą czy śniegiem. Gazy spalinowe wyrzucane są z silnika z częstotliwością do 200 razy na sekundę. Powoduje to drgania układu, które nie mogą przenosić się na karoserię. Poszczególne składniki gazów spalinowych działają silnie korozyjnie od wewnątrz na materiały, z których wykonane są układy wydechowe. Od strony zewnętrznej powierzchnia blach kontaktuje się z wodą, narażona jest na niszczące oddziaływanie piasku i kamieni wyrzucanych spod opon.

Układ wydechowy pełni także inne bardzo ważne funkcje, między innymi ma za zadanie wyciszenie hałasu powodowanego przez gazy spalinowe wydobywające się z komór spalania. Układ odprowadza gazy na zewnątrz samochodu z zachowaniem szczelności połączeń. Nieszczelny układ oraz słabej jakości uszczelki, mogą spowodować przedostanie się bezwonnego, trującego tlenku węgla do pomieszczenia pasażerów, co grozi zatruciem kierowcy i wypadkiem.

Czytaj więcej...

Sprawność klimatyzacji uzależniona jest przede wszystkim od ilości czynnika chłodniczego, którym napełniony jest układ. Układ klimatyzacji nie będzie prawidłowo działać w sytuacji kiedy czynnika jest za mało lub za dużo. Zbyt duża ilość czynnika chłodniczego grozi uszkodzeniem sprężarki. Specyfika gazu jest taka, że nawet pomimo zupełnej szczelności układu w ciągu roku ubywa około 10 do 15 proc. czynnika, co powoduje obniżenie sprawności klimatyzacji (sprężarka musi pracować zdecydowanie dłużej, aby osiągnąć odpowiedni efekt). Zbyt mała ilość czynnika powoduje, więc, że nawet mimo praktycznie ciągłej pracy sprężarki nie uda się osiągnąć odpowiednio niskiej temperatury, a ciągłe większe obciążenie silnika spowoduje wzrost zużycia paliwa. 

Amortyzatory to części, które zużywają się w czasie eksploatacji samochodu. Ponieważ stopień tego zużycia zależy od wielu czynników,samochody jeżdżą po bardzo różnych nawierzchniach:asfalt, szuter, piasek błoto,to też sposób jazdy kondycja pozostałych elementów zawieszenia pojazdu, nie można dokładnie określić, jak długo pozostaną sprawne. Szacuje się, że w samochodach poruszających się po naszych drogach powinny wytrzymać dystans ok. 60-90 000 km. Ponieważ mają one istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zalecana jest ich kontrola w wyspecjalizowanym serwisie co 20-30 000 kilometrów.

Jak możemy poznać, że amortyzatory już nadają się do wymiany?

Zawsze do wymiany kwalifikują się te, które "wyciekły", mają uszkodzenia mechaniczne, skorodowane tłoczysko, wybite tuleje gumowe lub po prostu nie trzymają samochodu. O nie trzymaniu samochodu świadczą: zbytnie przechylanie się auta na boki na zakrętach, nadmierne "nurkowanie" do przodu podczas hamowania i "przysiadanie" podczas przyspieszania, znoszenie pojazdu z toru jazdy po niewielkich nawet nierównościach, wydłużona droga hamowania (nawet w przypadku ABS), łatwiejsze wpadanie w poślizg na mokrej nawierzchni, a także nierównomierne zużycie opon.

Niezależnie od tego czy auto jest przeznaczone na asfalt czy na offroad ważny jest układ zawieszenia, który zapewni odpowiedni kontakt podłoża z kołem.

W każdym aucie znajduje się kilka rodzajów filtrów. Ich rola polega na oczyszczaniu podzespołów, z którymi współpracują.

Do najważniejszych rodzajów filtrów należą: Filtr oleju

Filtr paliwa
Filtr paliwa oczyszcza paliwo dochodzące do silnika z zawartych w nim zanieczyszczeń. Zatrzymuje między innymi wodę zawartą w oleju napędowym czy osady zebrane na dnie zbiornika. Przedostanie się zanieczyszczeń do układu wtrysku paliwa spowoduje awarię.
Wymianę filtra paliwa zaleca się przeprowadzić zazwyczaj co 40 tysięcy kilometrów.

Filtr powietrza
Filtr powietrza znajduje się w układzie dolotowym silnika. Odfiltrowuje on zanieczyszczenia takie jak: piasek, owady czy kurz. Zatkany filtr powietrza wływa negatywnie na osiągi silnika Twojego samochodu.
Filtr powietrza zaleca się wymieniać zazwyczaj co 20 tysięcy kilometrów. W przypadku eksploatacji samochodu w wyjątkowo zapylonym środowisku częstsza wymiana może okazać się konieczna

Filtr kabinowy
Filtr kabinowy, zwany inaczej filtrem pyłkowym znajduje się w układzie nawiewu powietrza. Jego rolą jest zatrzymywanie zanieczyszczeń takich jak: pyłki, owady czy zeschnięte liście. Prawidłowo działający filtr zapewnia czystość powietrza we wnętrzu samochodu.
Filtr kabinowy zaleca się wymieniać przynajmniej dwa razy do roku.

Rolą akumulatora jest magazynowanie prądu potrzebnego do rozruchu samochodu i działania jego podzespołów, takich jak: oświetlenie, nawiew, układy elektroniczne czy układ zapłonowy.

W trakcie eksploatacji samochodu akumulator podlega tysiącom cykli ładowania i rozładowywania. Traci on swoje właściwości, jego pojemność spada a wydajność staje się niewystarczająca. W efekcie akumulator może okazać się zbyt słaby, aby uruchomić silnik Twojego samochodu.

W przypadku podejrzenia niesprawności akumulatora możliwe jest przeprowadzenie testu obciążeniowego. Jego wynik da pogląd na stan baterii i pozwoli wnioskować o jej dalszej eksploatacji. Pamiętaj, że regularne sprawdzanie akumulatora w Twoim samochodzie uchroni Cię przed nagłym unieruchomieniem pojazdu.

Jeśli wymiana okaże się konieczna należy zadbać, aby nowy akumulator miał parametry wymagane przez producenta Twojego samochodu. Bateria o zbyt małej pojemności nie zapewni odpowiedniego zasilania urządzeń elektrycznych, a o zbyt dużej będzie ciągle niedoładowana. Pamiętaj, żeby też zwrócić uwagę na parametry takie jak: maksymalny prąd rozruchu, wymiary, biegunowość czy kształt stopki mocującej.

Podczas wymiany akumulatora dbamy o oczyszczenie zacisków przewodów elektrycznych, a także zabezpieczenie klem specjalnym preparatem chroniącym przed utlenianiem i pogarszaniem przepływu prądu.

Jeśli chcemy jak najdłużej cieszyć się bezproblemowym działaniem zespołu sprzęgła w naszym aucie powinniśmy wyeliminować często popełniane przez kierowców błędy. Po pierwsze starajmy się nie trzymać nogi na sprzęgle kiedy nie jest to wymagane. Niektórzy jeżdżą cały czas trzymając lewą nogę na sprzęgle, twierdzą, że w ten sposób są w stanie szybciej zmieniać biegi. Prawda jest taka, że taki nawyk znacznie przyspiesza zużywanie się elementów ciernych sprzęgła.

Powinniśmy unikać wciskania sprzęgła na zakrętach oraz podczas dodawania gazu. Dużym obciążeniem dla sprzęgła jest także ciągnięcie przyczepy czy ruszanie z miejsca z piskiem opon.

Wróćmy uwagę na to, że tarcza sprzęgła jest elementem stosunkowo delikatnym i agresywna jazda bardzo przyspiesza jego zużycie

  • Nie należy przeciążać silnika jeżdżąc cały czas na bardzo niskich obrotach.
  • Do czasu gdy silnik nie osiągnie optymalnej temperatury pracy należy unikać bardzo gwałtownego przyspieszania.
  • Trzeba stosować olej zalecany przez producenta i wymieniać go regularnie tak jak nakazuje producent.
  • Kiedy jeździmy bardzo dynamicznie i posiadamy silnik z kolizyjnym układem rozrządu powinniśmy go wymienić nawet szybciej niż nakazuje producent.
  • Pasek rozrządu powinien być wymieniony przynajmniej raz na 5 lat gdy robimy małe przebiegi.
  • Należy wymienić kompletny rozrząd zawsze gdy kupujemy auto starsze niż 4 lata lub w przypadku auta młodszego z dużym przebiegiem – nigdy nie mamy pewności, że rozrząd był wymieniony.

Końcówka układu kierowniczego

Uszkodzona lub zużyta końcówka układu kierowniczego objawia się stukaniem podczas skręcania (szczególnie gdy ruszamy kierownicą w miejscu) dochodzącym spod maski silnika. Wymiana końcówki nie jest skomplikowana, również koszty są niewielkie. Jednak jeśli nawet zdecydujemy się na samodzielną wymianę należy pamiętać o tym aby udać się do specjalistycznego warsztatu samochodowego w celu ponownego, prawidłowego ustawienia geometrii kół

Przegub krzyżakowy i drążki kierownicze

Uszkodzony przegub krzyżakowy kolumny kierowniczej lub jeden z drążków kierowniczych również mogą powodować nieprzyjemne stuki. Precyzja układu kierowniczego ulega znacznemu pogorszeniu. W przypadku tej awarii naprawa jest znacznie bardziej pracochłonna ze względu na niełatwy dostęp do elementów, które uległy zużyciu. Najlepiej od razu udać się do doświadczonego mechanika, który po naprawie również ustawi geometrię pojazdu.

Wyszczerbienie zębów na listwie przekładni kierowniczej

Do tego typu usterki dochodzi dość rzadko przy dużych przebiegach samochodu. Objawia się ona wyczuwalnym luzem lub przeskokiem w centralnym położeniu koła kierownicy. W takim przypadku maglownicę można regenerować lub po prostu wymienić na nową €“ regeneracja bywa bardzo kosztowna.

Czytaj więcej...

Nie każdy człowiek posiadający samochód zdaje sobie sprawę, że to właśnie skrzynia biegów jest jednym z najważniejszych i jednocześnie najbardziej precyzyjnym podzespołem samochodu. Niestety skrzynie biegów jak każdy mechanizm ulega zużyciu i stopniowo ulega tarciom. Wtedy możemy zaobserwować zgrzyty biegów, hałas oraz opory przy zmianie biegów. W takim wypadku zapraszamy do naszego warsztatu.

Wymiana sprzęgła

Każde sprzęgło samochodowe składa się z trzech podstawowych elementów: tarczy sprzęgła, łożyska oporowego oraz docisku. Wymiana sprzęgła jeśli ma być przeprowadzona zgodnie ze „sztuką” powinna obejmować 3 wyżej wymienione części. Często chcąc zaoszczędzić idziemy na kompromis i wymieniamy tylko wytartą już tarczę. Nie jest to do końca dobry pomysł ponieważ koszty robocizny związane z wymianą zespołu sprzęgła często są porównywalne z kosztami kompletnego sprzęgła.  Należy unikać sytuacji, że za tę samą pracę płacimy 2 razy.                     

                    

Sprawnie działające sprzęgło to kluczowa kwestia dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów a także innych uczestników ruchu drogowego. Jeśli mamy problem z wrzucaniem biegów lub auto nie przyspiesza pomimo zwiększania obrotów silnika powinna nam się zapalić czerwona lampka, zespół sprzęgła nie działa jak powinien i prawdopodobnie jest potrzebna jego wymiana bądź naprawa.

Dlaczego wymiana zespołu sprzęgła nie należy do tanich usług?

Wymiana sprzęgła nie należy do najtańszych usług ponieważ jest to praca bardzo czasochłonna dla mechanika samochodowego Każdy kto zna choć trochę budowę auta wie, że sprzęgło znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Aby je zdemontować trzeba poświęcić najpierw kilka godzin na to żeby ostrożnie oddzielić skrzynię biegów od silnika. W nowoczesnych samochodach silniki są bardzo zabudowane co jeszcze bardziej wydłuża czas demontażu.

Następna sprawa to koszty samych podzespołów sięgające kilkuset złotych, a w przypadku wymiany również koła dwumasowego w nowoczesnych silnikach diesla nawet kilku tysięcy.

Przyczyna jest prosta, zaniechanie wymiany rozrządu zgonie z zaleceniami producenta może doprowadzić nawet do kompletnego zniszczenia silnika. Gdy zerwie się pasek czy łańcuch rozrządu dojdzie do rozsynchronizowania się wzajemnej pracy tłoków i zaworów. W przypadku silnika kolizyjnego zawory zastają pokrzywione przez uderzające w nie tłoki. Kiedy mamy naprawdę pecha zniszczeniu ulega nie tylko głowica, ale też dół silnika. W skrajnych przypadkach może okazać się, że niezbędna jest wymiana silnika na nowy bo ten, który posiadamy w ogóle nie nadaje się do naprawy.